FAQ Allmänt

Är priserna på hemsidan efter rutavdraget och inklusive moms?

Ja, alla priser på hemsidan är efter RUT inkl moms.

Skatteavdraget, hur fungerar det?

Du som kund får faktura på nettobeloppet. När det är betalt skickas resterande belopp till skatteverket. Du får sen beslut ifrån Skatteverket där det står hur mycket rut som använts aktuell månad och totalt på året. Du kan enkelt ha kontroll att ni inte slår i taket som är 50 000 kr/år inkl rot. Uppgifterna kommer sedan förtryckta i deklarationen.

Är det samma dag och tid varje gång ifall man köper abonnemanag?

Ja.

Är det samma person som kommer till oss varje gång?

Ja, när du väl kommit igång med ditt städabonnemang, då det är samma person som kommer. Skulle hon vara på semester eller är sjuk, så kommer en vikarie.

Kan alla bli kunder hos er?

Vi vänder oss i dagsläget till privathushåll.

Hur bokar jag en provstädning?

Du bokar enkelt in ett datum som passar på förstasidan, därefter får du en mailbekräftelse med instruktioner.

Hur långt innan måste man boka?

Normalt mellan 2-20 arbetsdagar. Viktigt att komma ihåg att i de fall en bokning gjorts med kort varsel, senare än 5 dagar innan själva städtillfället, finns alltså ingen möjlighet till avbokning utan debitering.

Vad ingår i städningen?

Det bestämmer du som kund, det finns en generell städlista som vi följer om inget annat sägs, du finner den här Städlista. Har du övriga önskemål så anger du dessa i samband med din bokning.

Vad bör jag tänka på inför städningen?

För bästa resultat ber vi dig att plocka i ordning kläder, leksaker eller andra prylar så att vi kan städa effektivt. Du ska även ha möjlighet att stanna ca 15 minuter för en genomgång av bostaden med den som ska utföra städningen.

Hur avbokar/ändrar jag ett städtillfälle?

Enklast är att kontakta din kontaktperson.

Är det någon bindningstid?

Vi har ingen bindningstid på något av våra abonnemang. Vi tillämpar dock uppsägningstid.

Hur betalar man?

Du blir fakturerad månadsvis i efterskott. Du har sedan 30 dagar på dig att betala fakturan.  Det finns tre olika betalsätt att välja mellan:

  • Faktura per post (25 kr)
  • Faktura via E-post (pdf)
  • Autogiro

Har er personal erfarenhet?

Samtliga anställda på Rent Hemma har erfarenhet av städning hos privatpersoner innan anställning. De går även en internutbildning i bl.a städteknik och materialkunskap.

Vad händer om något går sönder?

Vår ansvarsförsäkring täcker skador som vållats av vår personal i samband med städning. Du bör meddela oss snarast om du märker att något blivit skadat.

Vem tillhandahåller städmaterial?

Det gör du som kund. Vi vill använda de medel/redskap som du trivs med och som är anpassade till materialen i ditt hem. En generell lista finns här Materiallista. Om några specifika medel önskas framöver så kommer detta meddelas i samband med provstädningen.

Om jag inte är nöjd med städningen, hur gör jag då?

Anmäl detta till oss under fliken kundsidor senast 48 timmar efter avslutat städpass. Bifoga gärna bild. Vi återkommer inom 48 timmar (vardagar).

Vid klagomål på utförd städning med priset 99 kr/timmen, ges ingen möjlighet till vare sig åtgärd eller kompensation. Detta på grund av det låga priset.

Nycklar och larm?

Första städningen måste du möta upp för att släppa in, vi kan därefter lägga nycklarna i er brevlåda när vi går alternativ behålla dessa. Blir du abonnemangskund så är det enklaste alternativet för båda parter att vi får en uppsättning nycklar. Dessa kvitteras givetvis skriftligt och får en märkning som endast vår personal kan spåra.